Jaka jest dieta Dukana?

Pierre Dukan plan wysokobiałkowy, niskokaloryczny został po raz pierwszy opublikowany we Francji w 2000 roku pod nazwą „nie wiem jak schudnąć”. Do 2010 roku ruch Dukana dotarł do Wielkiej Brytanii, przemianowany na dietę Dukana. Mimo, że jest nowym dzieckiem na bloku już bardzo carb-free, Dukan wyrzeźbił lukę w rynku cud utraty wagi z niewielką pomocą niektórych dość dobrze znanych fanów. Kate Middleton, w biegu do jej królewskiego ślubu, podobno zrzuciła dwa rozmiary sukni po metodzie Dukana.

Pierre Dukan rozpoczął swoją karierę medyczną specjalizując się w neurologii, ale rzekomo przeszedł na odżywianie po zaleceniu diety wysokobiałkowej przyjacielowi zdesperowanemu podczas utraty wagi. Będąc pod wrażeniem szybkiej redukcji wagi u swoich przyjaciół, Dukan zaczął opracowywać i badać dietę, która ostatecznie uczyniłaby z niego sławę. Do tej pory książka o diecie Dukana sprzedała się w ponad ośmiu milionach egzemplarzy na całym świecie i została przetłumaczona na 14 różnych języków.

Nie bez kontrowersji, plan odchudzania Dukana został poddany krytyce przez pracowników służby zdrowia, wielu uważa, że dieta promuje niezrównoważony sposób odżywiania.

Oryginalna dieta

Oryginalna dieta Dukana jest podobna do diety ketogenicznej, ponieważ kładzie nacisk na spożycie tłuszczu i białka, ale pomija węglowodany. Przy obfitych dostawach, organizm w pierwszej kolejności zwróci się do zapasów glikogenu (węglowodanów) w celu uzyskania energii. Dieta ketogeniczna w zasadzie zmusza organizm do przejścia od spalania węglowodanów na energię do spalania tłuszczu. To często ma pożądany efekt utraty wagi, choć wysoki poziom ketonów w organizmie może być problematyczne i może prowadzić do stanu znanego jako ketoza.

Jak długo ludzie pozostają na diecie zależy od ich aktualnej wagi, kondycji i pożądanej wagi docelowej.

Dieta Dukana 2

Od czasu opracowania pierwotnej diety Dukana sformułowano drugi program, który w istocie odzwierciedla pierwotną fazę konsolidacji. Dukan 2 składa się z siedmiu etapów, z których każdy reprezentuje dietetyczne włączenie grupy żywności. Etapy pierwszy i drugi obejmują spożywanie nieograniczonych ilości 100 dozwolonych produktów spożywczych, które zawierają naturalne białka (etap pierwszy) i warzywa (etap drugi). Kolejne etapy polegają na stopniowym dodawaniu owoców, chleba, serów i innych skrobi, takich jak makarony.

Podczas początkowej, bardzo restrykcyjnej fazy można spodziewać się dość szybkiego schudnięcia, co oczywiście działa jak świetny motywator. Dieta jest szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy lubią liczyć kalorie i wolą bardziej normatywny sposób jedzenia, ponieważ określa dokładnie to, co można mieć.

Dieta Dukana ogranicza zawartość tłuszczu i całkowicie pomija warzywa w pierwszej fazie, a w kolejnych fazach diety stopniowo wprowadza ponownie niektóre owoce, warzywa i węglowodany. Niektóre doniesienia sugerują, że faza stabilizacji – ostatnia z czterech faz – jest tą, która powoduje najwięcej problemów. Dzieje się tak dlatego, że trudno jest ponownie wprowadzić szerszą gamę produktów spożywczych, nie obciążając ich ponownie, a wielu wyznawców ma trudności z trzymaniem się dedykowanego im cotygodniowego dnia z białkiem.

Istnieje ograniczone wsparcie naukowe, że dieta Dukana jest skuteczna i zrównoważona w dłuższej perspektywie czasowej, więc chociaż można spodziewać się utraty wagi w początkowych bardzo ścisłych fazach diety, większość prowadzi do odzyskania wagi, które pierwotnie stracił. Jedna z ankiet sugeruje, że 80% osób odzyskuje wagę w okresie ponad 4 lat.

Co ważniejsze jednak, dieta ignoruje kluczowe zasady zdrowego odżywiania, w tym znaczenie owoców i warzyw, korzyści płynące z całych ziaren i błonnika oraz korzyści zdrowotne osiągane dzięki wyborowi z różnych grup żywności. Z tych powodów dieta jest prawdopodobnie niezrównoważona pod względem żywieniowym. Można argumentować, że Dieta Dukana 2 próbuje rozwiązać problem braku równowagi żywieniowej poprzez wprowadzenie szerszego włączenia grup żywności w ramach nakazowego formatu w krótszym okresie czasu. Utrata masy ciała w wyniku tego uważa się za wolniejsze i bardziej stopniowe, wymagające długoterminowego zaangażowania w plan.

Należy pamiętać, że jeśli rozważa się podjęcie jakiejkolwiek formy diety, należy najpierw skonsultować się ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu, aby upewnić się, że można to zrobić bez ryzyka dla zdrowia.

Comments closed

Sprawdź ofertę

  • Kondycja naszego organizmu

    Aktualnie ludzie w całym kraju są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna dla ich zdrowia i samopoczucia jest dobrze dobrana dieta.  Przecież to oczywiste, że to co jemy wpływa na nasze samopoczucie i w jakiej kondycji pozostaje nasze ciało.  Jednak jak się niemniej okazuje, nie każdy ma o tym  pojęcie.  Szczególnie dotyczy to dobrze wykształconych read more …