Dieta Dukana: Fazy, skuteczność i więcej

Dieta Dukana to wysokobiałkowy, niskowęglowodanowy plan żywienia opracowany przez Pierre’a Dukana, byłego lekarza francuskiego i samozwańczego dietetyka. Nazywana również metodą Dukana, dieta ta opiera się na tym, jak myśliwi-zbieracze mogli jeść. Dieta obejmuje 100 pokarmów, a wszystkie są albo białka lub warzyw.

Osoba może jeść tyle, ile chce, tak długo, jak jedzą tylko te 100 produktów. Dieta Dukana może przyczynić się do utraty wagi, ale badania związane są z możliwych komplikacji zdrowotnych, w tym choroby nerek i wątroby. Ponadto może ona nie zapewniać pełnego zakresu składników odżywczych, których potrzebuje organizm.

Ten artykuł zapewnia przegląd diety Dukana, w tym jego metody, jeśli to działa, i niektóre możliwe zagrożenia dla zdrowia.

Jaka jest dieta Dukana?

Zwolennicy diety Dukana uważają, że może pomóc osobie schudnąć. Dieta Dukana wymaga, aby osoba jeść żywności o wysokiej zawartości białka i zmniejszyć ich spożycie węglowodanów i tłuszczów. Skupia się na żywności naturalnej, a nie pakowanej, i zachęca do codziennej aktywności fizycznej.

Oficjalna strona internetowa Dukan diety zawiera listę 100 produktów które są dozwolone na diecie. Spośród 100 pokarmów, 68 to źrodła „czystych protein” i 32 to warzywa.

Fazy

Faza ataku

Faza ataku polega na spożywaniu pokarmów z listy „czystych protein”. Ma ona na celu szybką utratę wagi. Teoria jest taka, że jedzenie dużej ilości pokarmów bogatych w białko uruchomi ich metabolizm.

Ludzie mogą stracić na wadze w tej fazie, ponieważ ograniczenie ilości  węglowodanów usuwa wodę z organizmu, a ta utrata wody plus odwodnienie może prowadzić do szybkiej utraty wagi. Faza ataku trwa zazwyczaj około 2-5 dni, ale osoby, które chcą stracić ponad 40 funtów mogą pozostać w tej fazie dłużej niż 7 dni. Podczas tej fazy osoba może zjeść którekolwiek z 68 wymienionych czystych białek. Są to wszystkie źródła chudego białka i obejmują chudą wołowinę, ryby, kurczaka, jaja, soję, twarożek i beztłuszczowy nabiał. Wybrane produkty powinny mieć niską zawartość tłuszczu i nie zawierać dodatku cukrów. Człowiek może jeść tyle, ile chce i nie ma liczenia kalorii.

Dieta wymaga również, aby codziennie jeść co najmniej 1,5 łyżki stołowej (łyżki) otrębów owsianych. Otręby owsiane są bardzo bogate w błonnik, więc organizm nie może ani strawić większości węglowodanów. Pokarmy o wysokiej zawartości błonnika pomagają w tłumieniu głodu. W fazie ataku dieta wymaga od osoby spożycia co najmniej 1,5 litra (l) wody i ćwiczeń fizycznych przez 20 minut dziennie.

Faza rejsu

Faza rejsu ma na celu stopniowe obniżenie masy ciała personasów poprzez dodanie do diety 32 określonych warzyw. Ludzie mogą teraz jeść wszystkie 100 produktów spożywczych z listy, choć powinni starać się na przemian dni z czystym białkiem i dni z warzywami. Długość tej fazy będzie zależała od tego, ile wagi dana osoba chce stracić. Trwa ona przez 3 dni za każdy funt, który chce stracić.

Osoba może jeść nieograniczone ilości białka o niskiej zawartości tłuszczu i nieograniczone ilości warzyw bez skrobi, w tym szpinak, okra, sałata i zielona fasola. W fazie rejsu, dieta wymaga od nich jeść 2 łyżki otrębów owsianych i ćwiczenia przez 30 – 60 minut dziennie.

Faza konsolidacji

W fazie konsolidacji celem nie jest utrata wagi, ale uniknięcie jej odzyskania. Dozwolone jest wprowadzenie niektórych pokarmów skrobiowych. Codziennie mogą one teraz jeść: nieograniczone ilości białka i warzyw jeden kawałek owocu 1,5 uncji twardo rozdrobnionego sera dwie kromki chleba pełnoziarnistego. Mogą one również mieć jedną lub dwie porcje pokarmu skrobiowego i jeden lub dwa posiłki świąteczne w tygodniu. W uroczystym posiłku, osoba może zjeść co tylko zechce. Ta faza wymaga 25 minut ćwiczeń dziennie.

Faza stabilizacji

Faza stabilizacyjna jest częścią długoterminowego planu konserwacji. W tym czasie nie należy spodziewać się utraty lub przybrania na wadze. Jeden dzień w tygodniu, będzie miał dzień całkowicie białkowy, jak w fazie ataku. Poza tym, mogą jeść co chcą, pod warunkiem, że przestrzegają kilku prostych zasad:

  • Codziennie zjedz 3 łyżki otrębów owsianych.
  • W każdy czwartek zjedz „czyste proteiny”.
  • Ćwicz codziennie przez 20 minut.
  • Nadal pij 1,5 l wody dziennie.

Faza stabilizacji jest długoterminowym planem, który staje się częścią stylu życia człowieka. W tym momencie ludzie mogą spożywać sztuczne substancje słodzące, ocet i przyprawy. Dieta zaleca również przyjmowanie multiwitamin z minerałami.

Czy to działa?

Po diecie wysokobiałkowej może prowadzić do utraty wagi, ale badania nie wykazały, że jest to zdrowe odchudzanie.Według badań z 2014 r., diety wysokobiałkowe mogą pomagać przy utracie wagi z wielu powodów, w tym:  pomoc że osoba czuje się pełniej, zmniejszając uczucie głodu.

Jednak naukowcy zauważyli, że dieta ogranicza niektóre grupy żywności, takie jak ziarna i owoce, co oznacza, że nie jest odżywczo kompletna. Może to być również trudna i niewygodna dieta, ponieważ wymaga od człowieka przygotowania wszystkich posiłków od podstaw. Jedzenie na wynos jest możliwe, ale kontrolowanie metod przygotowywania posiłków w restauracji może być trudne.

Dieta Dukana ma wiele zasad, które mogą utrudniać jej utrzymanie, szczególnie jeśli w gospodarstwie domowym są inni, którzy nie stosują się do tej diety. Inne problemy to między innymi: początkowa utrata wagi będzie głównie związana z wodą, która jest tymczasowa. Chude białko, takie jak mięso i ryby, może być drogie. Zasady są surowe, więc może być trudno przestrzegać długoterminowo.

Ryzyko

Jak dotąd, badania nie wykazały, że diety wysokobiałkowe są zdrowym podejściem do odchudzania. Dieta wysokobiałkowa może również powodować stres nerek ze względu na konieczność eliminacji odpadów powstających w procesie trawienia białka. W jednym z badań z 2015 r. stwierdzono, że stosowanie diety Dukana w dłuższej perspektywie czasowej może stanowić zagrożenie dla zdrowia, w tym: choroby nerek i wątroby, choroby układu krążenia.

Comments closed

  • Kondycja naszego organizmu

    Aktualnie ludzie w całym kraju są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna dla ich zdrowia i samopoczucia jest dobrze dobrana dieta.  Przecież to oczywiste, że to co jemy wpływa na nasze samopoczucie i w jakiej kondycji pozostaje nasze ciało.  Jednak jak się niemniej okazuje, nie każdy ma o tym  pojęcie.  Szczególnie dotyczy to dobrze wykształconych read more …