Dieta DASH

Dietetyczne podejście do zatrzymania nadciśnienia (DASH Diet) opiera się na dwóch badaniach, DASH i DASH-Sodium, które dotyczyły sposobów obniżenia ciśnienia krwi poprzez zmiany w diecie. W badaniu DASH, ludzie otrzymali jeden z trzech planów żywieniowych: plan podobny w składnikach odżywczych do tego, co je większość Amerykanów z północy; ten sam plan, ale z dodatkowymi warzywami i owocami; lub dieta DASH, która jest bogata w warzywa, owoce i niskotłuszczowe produkty mleczne i niższe w tłuszczach nasyconych, tłuszczu całkowitego i cholesterolu.

Wyniki były przekonujące. Dieta ze zwiększona ilością warzyw i owoców oraz dieta DASH obniżały ciśnienie krwi. Dieta DASH miała największy wpływ na ciśnienie krwi, obniżając jego poziom w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia planu. Obniżeniu uległo nie tylko ciśnienie tętnicze, ale także poziom cholesterolu całkowitego i lipoprotein o małej gęstości (LDL) lub „złego cholesterolu”.

W badaniu DASH-Sodium uczestnicy otrzymali jeden z trzech planów dotyczących sodu: dietę DASH z 3.300 mg sodu dziennie (normalna ilość dla wielu Amerykanów); 2.300 mg sodu (umiarkowanie ograniczona ilość); lub 1.500 mg sodu (bardziej ograniczona ilość, około 2/3 łyżeczki soli). Ciśnienie krwi było niższe dla wszystkich osób stosujących dietę DASH. Jednak im mniej soli spożywali ludzie, tym większy był spadek ciśnienia krwi. Osoby, które miały już wysokie ciśnienie krwi, miały największy spadek ciśnienia krwi.

Dlaczego zdrowe ciśnienie krwi jest ważne?

Wysokie ciśnienie krwi powoduje, że serce ciężej pracuje, aby pompować do organizmu krew bogatą w składniki odżywcze i tlen. Tętnice, które dostarczają krew, stają się bliznowate i mniej elastyczne. Chociaż zmiany te zdarzają się każdemu z wiekiem, u osób z wysokim ciśnieniem krwi następują one szybciej. Ponieważ tętnice usztywniają się, serce musi pracować jeszcze ciężej, przez co mięsień sercowy staje się grubszy, słabszy i mniej zdolny do pompowania krwi. Gdy wysokie ciśnienie krwi uszkadza tętnice, nie są one w stanie dostarczyć wystarczającej ilości krwi do organów, aby mogły one prawidłowo funkcjonować. W związku z tym organy również mogą ulec uszkodzeniu. Na przykład, ten rodzaj uszkodzenia może mieć wpływ na serce, powodując atak serca, mózg, powodując udar mózgu, a także nerki, prowadząc do niewydolności nerek.

Czym DASH różni się od zaleceń kanadyjskich?

Dieta DASH nie jest wyjątkowa i jest bardzo podobna do Canada’s Food Guide.

Zarówno Canada’s Food Guide, jak i dieta DASH koncentrują się na warzywach, owocach, całych ziarnach i białkach, takich jak orzechy, nasiona, fasola, chude mięso, drób, ryby i niskotłuszczowe produkty mleczne. Dieta DASH charakteryzuje się również niską zawartością tłuszczów nasyconych, cukru i soli.

Canada’s Food Guide zrezygnował z określonych rozmiarów porcji na rzecz metody podawania na talerzach. Przy każdym posiłku wypełnij połowę talerza warzywami i owocami, jedną czwartą jedzenia pełnoziarnistego, a jedną czwartą jedzenia białkowego. Dieta DASH określa liczbę porcji i wielkości porcji dla każdej grupy żywności.

A co z lekarstwami?

Wiele osób potrzebuje leków, aby kontrolować swoje ciśnienie krwi. Modyfikacja stylu życia, która obejmuje zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną, może być jedyną potrzebną terapią u osób z łagodnym nadciśnieniem. U osób, które potrzebują leków, aby kontrolować swoje ciśnienie krwi, przestrzeganie zdrowego stylu życia może zmniejszyć potrzebę lub ilość potrzebnych leków.

Co dalej?

W pełni zdrowy styl życia, w tym zdrowe odżywianie, jest częścią kanadyjskich zaleceń dotyczących postępowania w przypadku nadciśnienia tętniczego. Heart and Stroke bierze udział w opracowywaniu wytycznych dotyczących ciśnienia krwi, które są aktualizowane co roku. Aby kontrolować swoje ciśnienie krwi i zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca, wytyczne te zalecają:

Zmiana diety oznacza zobowiązanie się do wyboru zdrowszego stylu życia przez całe życie. Osoby, które dokonują niewielkich zmian w swojej diecie przez dłuższy okres czasu, a nie dramatycznych zmian na raz, mają większe szanse na utrzymanie się na zdrowszej diecie.

Jeśli rozważasz rozpoczęcie stosowania diety DASH, najpierw omów to z lekarzem.

Ile soli?

Zalecamy Kanadyjczykom spożywać nie więcej niż 2300 mg sodu (około 1 łyżeczki/5 ml soli kuchennej) dziennie. Ilość soli, którą jesz, nie jest tylko tym, co wstrząśniesz na swoje jedzenie, ale jest już dodawana w dużych ilościach do gotowych potraw, produktów w puszkach, przekąsek i dań restauracyjnych.

Comments closed

Sprawdź ofertę

  • Kondycja naszego organizmu

    Aktualnie ludzie w całym kraju są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna dla ich zdrowia i samopoczucia jest dobrze dobrana dieta.  Przecież to oczywiste, że to co jemy wpływa na nasze samopoczucie i w jakiej kondycji pozostaje nasze ciało.  Jednak jak się niemniej okazuje, nie każdy ma o tym  pojęcie.  Szczególnie dotyczy to dobrze wykształconych read more …